Så ska arenorna vinna över soffan

Arenor och idrottsevenemang får allt tuffare att locka publik i takt med att TV-produktionerna blir allt bättre och soffan hemma lockar allt mer.
Att kolla framför TVn är billigare, enklare, flexiblare, man ser oftast bättre och får mer information. En verklighet som är farlig för idrotten och som även påverkar TV-produktionerna negativt, för hur kul är det att kolla på idrott utan publik?! Både föreningar och TV-bolag måste ta seriöst på denna utveckling för att göra liveupplevelserna bättre.

Vad kan arenorna erbjuda idag som sofforna inte kan? Självklart stämningen och upplevelsen. Hur bra kvalité det än blir TV så går det aldrig att föra över stämningen och pulsen från en fullsatt arena. Men soffan lockar ofta ändå och idrotten måste se över vad man kan göra för att bli attraktivare.

Så vad kan man göra?
För mig är det två nycklar till att göra arenorna attraktivare:
1. Ge publiken mer information!
2. Använd sociala medier för att marknadsföra evenemang genom publikens upplevelser.

Hemma i soffan får du löpande information med statistik och repriser. Vi vet att många också använder sig av en andra eller tredje skärm för ytterligare information och diskussion. Publik på plats använder också sina mobiler och här måste arenor och evenemang vara bättre på att erbjuda material. Precis som för TV-publiken måste man kunna ge livestatistik och även repriser på situationer. Även om det säkert finns problem med TV-rättigheter så måste även TV inse att kan man förse publiken på plats med mer information och film så kommer det också locka mer publik både på plats och framför TVn. För som jag skrev tidigare; hur kul är det att kolla på sport utan publik?

I takt med att vi ständigt är uppkopplade delar vi med oss mer och mer av våra upplevelser och tankar för omvärlden genom sociala medier. Idrottsevenemang är inget undantag, vi älskar att dela med oss av våra liveupplevelser genom de sociala medierna. Och finns det någon bättre marknadsföring av sport än att få text och bild på hur kul dina kompisar har på ett idrottsevenemang. Som jag skrev tidigare så är det unika med att vara på plats just stämningen och känslan som gör det speciellt, och kan man förmedla lite grann av det genom bild och text så är det den bästa marknadsföringen. Idrotten måste därför bli bättre på att skapa möjligheter för att få folk att dela med sig om sina upplevelser på sociala medier. Som ett första steg måste, MÅSTE arenor ha internet som fungerar. 3g näten blir lätt överbelastade och det måste därför finnas fritt wifi för publiken. Det är skandal att det finns moderna arenor som inte kan leverera internet till sin publik (tex Globen). Om man inte har internet kan man ju inte dela med sig av sina upplevelser vilket är tråkigt både för publiken och arenorna. Publiken använder som sagt sociala medier som en del av upplevelsen, man vill dela med sig och diskutera! Kan jag inte göra det på plats förlorar jag en del av upplevelsen och arenan/idrotten förlorar viktig, gratis, marknadsföring.

Detta inlägg publicerades i arenor, Fans, Föreningar, Sociala medier, wifi. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar