Det är en ny värld AIK

Igår var det premiär för AIK på sin nya hemmaborg, Friends Arena. Det har nog undgått få att AIK flyttat från Råsunda till den nybyggda, toppmoderna arenan Friends Arena. Även om arenan redan blivit invigd som fotbollsarena (landslaget) så var det första matchen för AIK och även premiär för mig själv som åskådare.

Förväntningarna inför matchen var skyhöga. AIK har jobbat hårt i sin marknadsföring vilket också gett resultat då man redan på förhand visste att man gick mot ett nytt publikrekord. Att gå från Råsunda till Friends är givetvis en enorm skillnad. De första intrycken när man kommer till Friends är att man kommit in i en helt ny, modern och proffsig värld!

På väg ut till min sittplats (med mugghållare) såg jag delar av AIK ishockey stå och titta ut mot publikhavet med hakan nere till golvet. Ett AIK hockey som är vana vid ca 5000 åskådare blickade nu ut mot ett hav av 44.000 svartklädda AIKare. Mäktigt! Jag stod nog själv med hakan lika långt nere och hade svårt att greppa vad jag såg. Jag kände mig som en besökare på någon stor internationell arena, inte på hemmaplan för AIK.

Som den digitala medier- nörd jag är kollade jag direkt hur AIK arbetar med det digitala på den nya arenan. Det första jag tittade efter var, har man wifi? Och visst hade man det. Ett stort kliv framåt! Det andra jag tittade efter var, funkar det? Nja blir väl tyvärr svaret. Till en början funkade det ok, till andra halvlek inte alls. Man har alltså lite att jobba på. Publiken vill använda sig av sociala medier under matcher, något man måste vårda! Genomslaget via sociala medier är enorm och den bästa reklamen som finns!

Mer då? Ja, den stora fina mediakuben man har och dessutom det LED-band som går runt arenan skapar nya möjligheter. Men de användes sparsamt och här borde man kunna hitta på roligare grejer för att engagera publiken. På LED-bandet var det AIK-loggan och matchtiden, inget rörligt material alls och LED-bandet användes inte ens i närheten av sin fulla potential. Man skulle tex kunna använda sig av sociala medier genom att lägga ut tweets på LED-bandet för att uppmana folk att twittra med en bestämd #. Även stora mediakuben borde man kunna använda till tex bilder från Instagram. Man borde även kunna förse publiken med statistik under matchen via mediakuben eller LED-bandet. Möjligheterna är egentligen oändliga, man måste bara våga testa! Jag hoppas att man inte nöjer sig med att slå publikrekord utan att man fortsätter att utvecklas och jobbar mot framtiden!

Fun facts:
Samma dag som AIK spelade, spelades 4 andra allsvenska matcher.
AIKs publiksiffra: 43500.
Resterande 4 matcher: Totalt 27500.

Friends Arena har skapat en helt ny värld för AIK, jag hoppas verkligen att de kommer att förvalta dessa möjligheter och fortsätta utveckla upplevelsen på plats.

Detta inlägg publicerades i AIK, Fotboll, Friends Arena, Sociala medier, wifi. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar