Slottssprinten

Slottssprinten firade i veckan tioårsjubileum. Jag var där och gjorde min debut som åskådare på plats. Skidor är förbaskat trevligt att kolla på framför TVn och precis som alla andra idrotter är det en helt annan upplevelse på plats än i TV-soffan. Man kan inte annat än imponeras över hur fort dessa killar och tjejer kan ta sig fram på skidorna. Hela upplägget med att åka skidor mitt i stan framför slottet är dessutom genialiskt. Att ta en sport som annars hör hemma i naturen in i stadsmiljö är spännande och utvecklande för sporten. Intresset för motion och skidåkning har växt enormt den senaste tiden (se vasaloppet som sålde ut på 10 min) och att ta in sporten i storstäder ökar bara populariteten. Jag gillar också att man på de flesta ställen på banan kan stå och titta utan att behöva varken betala eller gå igenom några säkerhetskontroller. Skidor är familjärt, mysigt och ganska långt ifrån andra arenaarrangemang som både kostar dyra pengar och har hög säkerhet, vilket också gör att distansen mellan åskådare och utövare känns längre i andra sporter än skidor.

Som intresserad av digitala medier kollar jag alltid efter hur olika evenemang jobbar med att koppla ihop det digitala och det fysiska. Men här finns det att jobba med.
Först och främst är hemsidan inte den roligaste och man blir inte direkt sugen som utomstående att se slottssprinten efter att ha sett hemsidan (www.royalpalacesprint.se). Lite mer inspiration och känsla vore inte helt fel! Man lyfter inte direkt in de sociala medierna på hemsidan heller, även om man länkar till sin facebook och twitter.

Det dock ingen jättefart på de sociala medier. För att ”underlätta” kopplar man ihop twitter och facebook, men för att få bra reslutat på sociala medier måste man veta varför man använder olika kanaler och hur man kan använda dem på bästa sätt. Med andra ord, det blir aldrig bra att använda sig av olika sociala medier på samma sätt. Det är ingen jättefart på uppdateringarna och man verkar inte lägga så stort krut på att attrahera nya följare heller då man har endast 240 likes på facebook och 140 följare på twitter.

På plats marknadsförde man heller inte de sociala medierna, varken genom att styra konversationerna till en specifik # eller genom att marknadsföra de egna kanalerna.
Jag gjorde en liten sökning på instagram och fann ca 300 bilder med #slottssprinten eller #royalpalacesprint.

Med andra ord, folk på plats var aktiva på de sociala medierna, man fångade bara inte upp dem och hade säkert haft fler bilder om man styrt dem till en bestämd # och kanske lyft in dem på storbildsskärmen tex?
Slottssprinten känns som ett klassiskt fall av att man har sociala medier ”för att man måste”, än att man ser en nytta med det.

Sociala medier är ett jättebra sätt att fånga upp åskådarna på plats, interagera med dem och ta del av deras egna upplevelser. Det är även ett sätt att förlänga tävlingen och få chansen att kommunicera med åskådarna både före och efter evenemanget.
Detta kan i sin tur användas för att aktivera sponsorerna digitalt och skapa möjligheter för nya inkomster samtidigt som man får åskådarna mer intresserade för evenemanget. Man förlänger dessutom ett evenemang som annars endast sker under en dag.

Slottssprinten är ett bra evenemang, men som har långt kvar i den digitala utvecklingen. Nu såg jag att man tråkigt nog inte kommer att arrangera slottssprinten de närmsta två åren pga VM i Falun. Men jag hoppas att tävlingen kommer tillbaks och att man då vågar satsa mer på de digitala medierna!

20130327-115227.jpg

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar