”Problemet är att omvandla likes till åskådare”

Sociala medier har växt enormt fort och Facebook som startades för mindre än 10 år sedan är idag en stor del av mångas vardag. Hela 42 % av Sveriges befolkning använder sig, enligt Nordicom, av sociala medier dagligen. Detta är något som företag också har insett och börjat använda för att kommunicera med sina befintliga och potentiella kunder.

Idrotten har också börjar söka sig till de sociala medierna för att fånga upp supportrarna.
Till en början handlade sociala medier mycket om detta, att fånga upp supportrarna och få dem att gilla gruppen. Men tittar man på de större föreningarna är inte antalet likes ett problem. Tex har AIK över 111.000 likes på Facebook. En makalös siffra.

Men nu då? Hur får man dessa att gå på matcher?
Ja sociala medier har som sagt växt enormt de senaste 10 åren och även förbryllat många organisationer som inte vet hur man ska handskas med denna nya verklighet. Många organisationer är resultatinriktade och problemet med sociala medier är att det kan vara svårt att se resultat om bortser från likes och delningar. Det kan vara svårt att se hur inlägg på Facebook ska påverka biljettförsäljningen. En svårighet som man också uttryckte i AIK när jag 2012 gjorde en intervju med dem, där de sa att ”problemet är att omvandla likes till åskådare”. Man sitter helt enkelt på en kanal som når över 111.000 personer men man vet inte om man får dem till arenorna.

Det största felet som organisationer gör är att man inte lägger tiden på att skapa sig en full förståelse för hur sociala medier fungerar kontra traditionell media.  Sociala medier bygger inte på envägskommunikation och sälj utan snarare ett långsiktigt arbete som bygger på dialog med avsikt att skapa och behålla relationer med supportrarna. På lång sikt leder detta till mer trogna fans som också kommer att gå på matcher. Självklart kan man även pusha försäljningskampanjer genom sociala medier, men man måste lägga fokus på att bygga relationer, för skapar man relationer med fansen kommer de också att komma till arenorna.

En vanlig kommentar till sociala medier är att det är bra, men att idrotten inte har resurserna att ägna sig åt det. En inställning som också grundar sig i att man inte förstår hur viktigt sociala medier har blivit i svenskarnas liv. Speciellt ungdomar, som också är nästa generations supportrar. Tittar man på Nordicoms Internetbarometer, ser man att 2011 använde sig 86% av svenskar i åldrarna 15-24 sociala medier dagligen. En siffra som säkert är ännu högre idag.

Det har skett en radikal kommunikationsförändring med sociala medier och kraften från de sociala medierna är enorm. Genom sociala medier har det skapats en fantastisk kanal där fans, förening och spelare kan mötas. Därför tror jag att det är viktigt att man även inom idrotten ser potentialen med sociala medier och lägger de resurser som behövs för att man ska lyckas.

Satsar man kommer man också lyckas omvandla likes till åskådare!

Detta inlägg publicerades i arenor, facebook, Fans, Föreningar, Sociala medier, Twitter. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar