Nya arenor, nya möjligheter!

I Stockholm har det smått otroliga scenariot med två nya fotbollsarenor snart blivit verklighet när Tele2 Arena invigs i sommar. Bara månader efter invigningen av Friends Arena.

För er som inte har koll på stockholms fotbollen innebär de två nya arenorna att AIK flyttar från gamla nationalarenan Råsunda till Friends Arena. Samtidigt som både Hammarby och Djurgården flyttar in i Tele2 Arena, där bajen flyttar från söderstadion och Djurgårn från Stadion. Klassiska arenor som alltså byts mot nya toppmoderna arenor!

Vad innebär de nya arenorna?
Ekonomiskt innebär det stora skillnader för lagen då det skapar nya möjligheter för att locka publik, sponsorer och skapa nya intäkter. Tittar man på ett exempel ifrån ishockeyn kan man se att Brynäs iF med sin nybyggda arena Läkerol Arena höjde sitt publiksnitt rejält säsongen 2005/2006:

Bild

En annan effekt var att Brynäs IF marknad ökade sin försäljning med 70 % till ca 22 miljoner kronor. Den del som ökade allra mest i procent var events i form av matchvärdskap och uthyrning av matchloger mm. Denna typ av events ökade med över 500 % (Brynäs IF verksamhetsberättelse 07/08).

Med andra ord, nya arenor ger nya ekonomiska möjligheter!

Hur ser säsongskortsförsäljningen för de tre stockholmsföreningarna?
Jo, väldigt bra. AIK har snar sålt nästan 10.000 säsongskort och går mot ett nytt rekord. Djurgården har ingen mätare på sin hemsida men skrev den 23 feb att man sålt strax över 7000 säsongskort. Hammarby som spelar i superettan har sålt hela 8200 säsongsbiljetter.
Försäljningen går alltså bra och de nya arenorna lockar supportrar. Något som givetvis är väldigt kul för stockholmsfotbollen.

Men det är oerhört viktigt att föreningarna inte nöjer sig med att sälja säsongskort. Säsongskortsinnehavare är ovärderliga för föreningar och det riktiga arbetet är att se till att de känner sig nöjda, sedda och att de vill fortsätta köpa säsongskort till året efter. Givetvis gör det sportsliga sitt och gör stor skillnad i totalupplevelsen, men föreningar kan inte förlita sig på sportsliga framgångar utan man måste jobba hårt för att få supportrarna nöjda oavsett resultat. Tittar man på Brynäs publiksnitt ser man också att man hade en topp när arenan var ny, men att man inte lyckades locka lika många till nästa säsong.

Det finns många sätt att arbeta med säsongskortsinnehavarna. Jag skrev i ett tidigare blogginlägg om IFK Norrköping, där man sålde möjligheten att få en bild på sitt ansikte tryckt på matchtröjorna. Ett annat alternativ, som man gjorde i den amerikanska fotbolls laget Colorado Rapids var att trycka namnen på alla säsongskortsinnehavare på matchtröjan:

Colorado rapids 2013 adidas home football shirt

Colorado rapids 2013 adidas home football shirt

En idé som jag tycker är bra mycket bättre än IFK Norrköpings. Varför? Jo föreningen visar hur mycket man bryr sig om sina säsongskortinsinnehavare. Samtidigt kommer man säkerligen även sälja fler tröjor, för visst skulle man bli mer benägen att köpa en matchtröja om ens eget namn finns med! Man tjänar alltså säkert mer pengar på tröjorna, samtidigt som man också ger säsongskortsinnehvarna uppmärksamhet.

Jag som arbetar med digitala och social medier ser en stor fördel i att kunna använda även dessa för att lyfta fram säsongskortsinnehavarna, genom tex:
– Unika erbjudanden, tex souvnirer, sponsorerbjudanden eller event.
– ”Veckans supporter” som man lyfter fram på sociala medier (tex med bild på coverbilden
på Facebook).
– Tävlingar där man endast kan delta om man är säsongskortsinnehavare.

Möjligheterna med en ny arena är uppenbarligen stora, nu gäller det bara att föreningarna inte stirrar sig blinda på att sälja säsongskort utan också har en plan för hur man ska behålla dem till nästa säsong. Något som man inte kan vänta med till säsongen är slut, utan ett arbete som måste börja från match 1.

Detta inlägg publicerades i AIK, arenor, Djurgården, Fans, Föreningar, Fotboll, Hammarby, IFK Norrköping, Sociala medier. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar