Ishockey-VM

Blev en alldeles för lång paus i bloggen efter extremt mycket jobb med ishockey-VM inför och under genomförandet, men nu ska det bli bättring! Många erfarenheter rikare efter ishockey-VM tänkte jag dela med mig av några. Här kommer första reflektionen kring en kampanj som vi genomförde och hur man kan vidga sina vyer och inte enbart använda sig av sina egna kanaler i sociala medier:

Folkets Lag – Skicka din hälsning till Tre Kronor.
En kampanj där svenska folket fick skicka sina hälsningar till spelartruppen inför VM som vi sedan tryckte upp på en banderoll och hängde upp i omklädningsrummet. Så när spelarna anlände  möttes de av en vägg av peppande budskap. Kampanjen genomfördes för att bidra till en positiv diskussion kring Tre Kronor och ishockey-VM, allt för att höja temperaturen för evenemanget vilket i slutändan leder till fler besökare och sålda biljetter. Dessutom gick kampanjen i linje med Tre Kronors ledord ”Folkets Lag” då svenska folket fick skicka sina hälsningar och komma nära laget på ett nytt sätt.

Här är en bild från omklädningsrummet och en bild från en banderoll som användes i PR-syfte på spelarhotellet:

3

2

Hälsningarna skrevs alltså ut på banderollen som ”postit-lappar” och över 200 hälsningar valdes ut.

Då Ishockey-VM inte hade några starka egna kanaler i de sociala medierna använde vi oss  av så många samarbetspartners som möjligt för att maximera spridning på kampanjen.

Tre Kronors Facebook:
MotVMguld

Elitserielag:
brynäs

Partners:
svenska spel

Allt för att få så stor spridning på kampanjen som möjligt.

Att använda sig av många kanaler utöver sina egna är något jag tror idrotten kan bli bättre på, framförallt inom evenemang. Att använda sig av förbund, föreningar och partners gör att man får en enorm räckvidd. Man behöver inte alltid stirra sig blind på sina egna kanaler utan man måste även våga ta hjälp av sina kontakter och deras kanaler. Så länge innehållet är intressant ger det ett ökat värde både för dig och dina partners.

I fallet med den här kampanjen fick vi prata om ishockey-VM, förbundet fick prata om Tre Kronor, föreningarna fick prata om sina före detta eller nuvarande spelare som representerat/representerar föreningen och partners fick aktivera sitt sponsorskap och göra sponsorskapet tydligare mot sina konsumenter.

Att jobba med sina egna kanaler är extremt viktigt, men ibland kan det ge oanade synergieffekter om man lyfter blicken och vågar hitta samarbeten med andra parter i de sociala medierna.

Fler reflektioner från Ishockey-VM kommer… Tänkte bland annat ta upp hur sociala medier inte ska användas!

Detta inlägg publicerades i Sociala medier. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar