Svenska Rallyt lockar publik

I mitt förra inlägg diskuterade jag kring hur idrotten ska göra för att locka människor från soffan till evenemang. Mina tips handlade om hur arenor och evenemang kan dra nytta av det digitala på plats på arenor och evenemang. Mina två punkter var:
1. Ge publiken mer information
2. Använd de sociala medierna för att marknadsföra evenemang genom publikens upplevelser.
Många idrotter har svårt att locka publiken som hellre stannar hemma då det både är billigare och bekvämare. En verklighet man verkar tagit allvarligt på och arbetat hård med att undvika på Svenska Rallyt. Till sin hjälp har man använt en byrå som satte nya kommunikationskonceptet ”closer to rally”. Konceptet innebär att svenska Rallyt inte bara ska vara ett race, utan en del av en större social kontext och upplevelse. Hur gick det? Jo man hade en rekordnotering med över 20.000 åskådare under två dagar i Karlstad.

Man verkar även ha jobbat hårt med det digitala. Tittar man på min första punkt har Svenska Rallyt tagit fram en app som ”hjälpt publiken ute i skogen med snabba nyheter i ett Twitterliknande flöde”. Att kunna erbjuda publiken information är väldigt viktigt för att kunna konkurrera med TV, speciellt på evenemang som längdskidor och rally när man annars har svårt att följa tider och placeringar. Bra initiativ av Svenska Rallyt som de också säkert kommer att utveckla till nästa år!

Tittar man på den andra punkten verkar man även där ha lyckats bra; ”Vi har mer än dubblat antalet personer som följer oss på Facebook och Twitter. Dessutom har vi tusen människor som följer oss på Instagram…Via alla dessa kanaler har vi fått mycket positiv respons från vår publik. Aktiviteten har aldrig varit högre. Trafiken på sociala medier har självklart bidragit till intresset för att följa tävlingen på plats” (rallysweden). Den bästa marknadsföringen av evenemang är när åskådarna själva pratar om sina upplevelser, och speciellt attraktivt är det genom bilder. På Instagram hade mer än 2000 bilder lagts ut med #rallysweden, vilket också påvisar vilket stort intresse det finns av åskådare att dela med sig av sina upplevelser på plats. Detta är säker även lett till att fler åskådare letat sig till rallyt.

rally

Viktigt för Svenska Rallyts del så här efter tävlingen är att samla in så mycket material som möjligt och få folk att dela med sig så mycket som möjligt av sina upplevelser för att kunna fortsätta diskussionen och engagemanget även efter tävlingen. Och, även om det är bra att man får många likes på facebook och många följare på instagram och twitter under evenemanget gäller det att hålla dem intresserade även efter evenemanget. Sedan kommer nästa utmaning, att få dem att komma nästa år.

I mitt nästa inlägg tänkte jag prata om just detta, hur man omvandlar ”likes” till åskådare.

Detta inlägg publicerades i Fans, Sociala medier, Svenska Rallyt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar