Super (social) Bowl

Ikväll är det dags för Super Bowl, finalen i den amerikanska fotbolls ligan NFL och en folkfest! En folkfest som också attraherar människor runt hela världen. Människor som inte bara tittar på matchen utan även vill diskutera sina upplevelser. Förra året skrevs inte mindre än 13,7 miljoner tweets och som mest skrevs 12.300 tweets per sekund! Ett rekord som man inte bara hoppas slå, utan förväntas att slå.

Idag använder vi oss inte bara av TV-skärmen när vi tittar på sport, vi använder även en andra skärm (eller fler) för att dela våra upplevelser. Vi älskar att prata om våra upplevelser och sociala medier har gjort det möjligt för oss att dela våra tankar med andra som upplever samma händelse. En globalisering av diskussioner, där vi kan delta i diskussioner med människor från hela världen om en idrottshändelse som sker i USA.

Och, det är inte bara spelet eller matchen i sig det pratas om utan även reklamen. Något som blivit lite av en grej i USA. Bland dessa reklamfilmer hittar man bland annat den här från Volkswagen som har hela 56 miljoner visningar på YouTube.

Sociala medier fortsätter bara att växa och intresset att dela våra upplevelser av idrottsevenemang är stort. Det innebär också att föreningar och sponsorer har mycket att hämta av att vara delaktig i sociala medier. Detta för att stärka fansens engagemang och även hitta nya sponsoraktiveringar som skapar nya intäkter för föreningar och samtidigt stärker företagens sponsorskap.

Det ska bli intressant att se hur mycket som pratas i de sociala medierna om Super Bowl ikväll och även att följa utvecklingen i fortsättningen. När når vi egentligen toppen i aktivitet på de sociala medierna?

Detta inlägg publicerades i amerikansk fotboll, Fans, Sociala medier, Sponsring. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar